Dzieci i młodzież wracają do szkoły…

POWRÓT DO SZKOŁY- co może pomóc

Wiemy już z pewnością, że 1 września szkoły zapełnią się uczniami. Zapewne nikt nie pozostaje obojętny na tę decyzję. Części z Was może towarzyszyć radość na myśl o codziennych spotkaniach ze znajomymi i ulga, że to koniec zdalnego nauczania. Część osób może obawiać się o swoje zdrowie lub niechętnie wracać do środowisk, które nie były akceptujące, czy nawet bezpieczne. Są też takie osoby, w których budzi się na przemian ekscytacja i lęk. W naszym artykule przedstawiamy Wam kilka wskazówek na to, jak możliwie najłagodniej rozpocząć rok szkolny.

Powrót a koronawirus

To zrozumiałe, że po miesiącach, w trakcie których opowiadano o szkodach spowodowanych epidemią oraz po wysiłku włożonym w to, by utrzymać dystans społeczny, możesz nie chcieć wracać do szkoły. Z informacji, które rząd przekazał na ten moment wynika, że jeżeli zdrowie uczniów będzie zagrożone, dyrektor szkoły będzie mógł zadecydować o częściowym lub całkowitym powrocie do zdalnego nauczania. Zapewnione mają także zostać środki higieny osobistej, tak by można było np. dezynfekować dłonie. Osoby, które nie są pracownikami szkoły ani uczniami, będą miały obowiązek noszenia maseczki, a ich obecność zostanie znacznie ograniczona.
Pamiętaj, że masz prawo dbać o siebie. Jeśli maseczka sprawi, że poczujesz się bezpieczniej- możesz ją zakładać także do szkoły. Jeśli w trakcie roku szkolnego zauważysz np. brak środków czystości w toaletach, możesz zgłosić to pracownikowi szkoły i poprosić o uzupełnienie ich. Być może jesteś osobą szczególnie narażoną na zachorowanie na wirusa. Jeśli wspólnie z lekarzem i rodzicami zadecydujecie, że uczęszczanie na zajęcia w szkole to zbyt duże ryzyko, możecie ubiegać się o nauczanie indywidualne lub domowe. Więcej informacji na ten temat znajdziecie tutaj: https://www.gov.pl/web/edukacja/indywidualne-zajecia-elastyczne-rozwiazania. W pierwszej kolejności możesz zgłosić się z rodzicami do szkoły lub kuratorium oświaty, których pracownicy powinni wyjaśnić Wam, jakie formalne wymagania trzeba spełnić, żeby mieć możliwość skorzystania z takiej formy nauczania.

Zaległości w nauce i niepewność związana z egzaminami

Zdalne nauczanie nie zawsze w pełni umożliwiało przeprowadzenie lekcji i korzystanie z nich. To zrozumiałe, że w trakcie ostatniego semestru mogły powstać zaległości w nauce. Niektóre osoby mogą obawiać się także, że epidemia znów wpłynie na terminy egzaminów i czuć się bezradne wobec swoich przygotowań do nich.
Kiedy stajemy w obliczu dużych wyzwań, dobrze jest je rozłożyć na mniejsze zadania. Dzięki temu wiemy konkretnie, co jest do zrobienia. Powiedzenie sobie: „Dobrze by było powtórzyć jeszcze czasy przeszłe, słownictwo medyczne z angielskiego i równania z dwoma niewiadomymi” daje większe poczucie kontroli nad sytuacją niż: „Mam tyle do zrobienia”. Wypisanie poszczególnych zagadnień jest też pierwszym krokiem do rozplanowania kiedy to będzie zrobione. Zachęcamy Cię do rozpisywania sobie nauki na poszczególne tygodnie. Taki plan jest na tyle elastyczny, że możesz przełożyć naukę na kolejne dni, jeśli danego dnia nie będzie na nią czasu. Z drugiej strony tydzień to dość krótki okres i nie pozwala na przekładanie nauki w nieskończoność.
Jeśli chodzi o niepewność związaną z terminami egzaminów, zauważ, że mamy już za sobą doświadczenie przystępowania do egzaminów w trakcie epidemii. Pozwala to wierzyć, że organy państwowe będą mogły wyciągnąć wnioski z tegorocznych wydarzeń. Nie wiemy jednak z całą pewnością, co się wydarzy. W momentach, w których nie mamy wpływu na okoliczności, warto jest kierować swoją energię i uwagę na obszary, w których możemy coś zdziałać, np. efektywne przygotowywanie się do egzaminów. Być może, poza tradycyjną nauką do sprawdzianów, możesz rozwiązywać zadania egzaminacyjne z poprzednich lat? Pozwoli Ci to na oswojenie się z formą zadań oraz zagadnieniami, które się najczęściej powtarzają. Być może języków obcych łatwiej jest Ci się uczyć z fiszek, które regularnie przeglądasz? A może najlepiej przyswajasz wiedzę, kiedy uczycie się razem z przyjaciółmi?

Powrót do kontaktów z rówieśnikami

Czas zdalnego nauczania mógł oznaczać dla Ciebie ulgę związaną z faktem, że Twoje kontakty z niektórymi ze znajomych były ograniczone. Być może doświadczyłeś/-aś ze strony rówieśników przemocy fizycznej lub słownej. Nie wiemy z całą pewnością jak będą wyglądały relacje po powrocie, jednak zależy nam, żebyś pamiętał/-a, że nikt nie ma prawa Cię poniżać. Rozumiemy, że krzywdzące zachowanie kolegów może budzić poczucie bezradności i pozbawiać nadziei na poprawę atmosfery. W takich okolicznościach warto zwracać się po wsparcie do osób, które są odpowiedzialne za to, by każdy czuł się w szkole bezpiecznie: do nauczycieli. Warto także pamiętać, że nie tylko wychowawca czy pedagog może zareagować kiedy uczniowi dzieje się krzywda. Wyobrażamy sobie, że możesz czuć się bardziej komfortowo opowiadając o swoich doświadczeniach nauczycielowi czy nauczycielce, których szczególnie lubisz. Być może wśród nauczycieli jest ktoś, kto dobrze rozumiał sytuację uczniów podczas zdalnego nauczania i starał się Was wspierać? Taka postawa pozwala przypuszczać, że zaangażuje się także w rozwiązanie Twoich trudności.
Jeśli znajdujesz się w otoczeniu, w którym dochodzi do przemocowego zachowania, zachęcamy Cię do zwrócenia się do osób dorosłych. Mają oni większe możliwości powstrzymania takiego postępowania. Wyobrażamy sobie, że bolesne doświadczenia mogły zostawić w Tobie poczucie osamotnienia i przekonanie, że w Twojej szkole trudno jest nawiązać dobre relacje. Zachęcamy Cię do rozmowy z osobami dorosłymi także o tym, jak się czujesz i czego potrzebujesz, by poczuć się bardziej komfortowo. Wiemy jednak, że kontakt z dorosłymi nie zastąpi relacji koleżeńskich. Powrót do szkoły to okazja na to, by przyjrzeć się rówieśnikom z nową uważnością: kto nie poniża innych i ma podobne zainteresowania do Ciebie? Czy jest ktoś, kogo chcesz bliżej poznać? Być może jest ktoś, kto wykazuje zainteresowanie Tobą?

Zespół 116 111

Mamy świadomość, że w naszym artykule nie odpowiedzieliśmy na wszystkie obawy, które mogą Wam towarzyszyć. Doświadczenie nam też podpowiada, że każdy z Was w inny sposób podchodzi do wyzwań, z którymi się mierzy. Jeśli potrzebujesz się czemuś przyjrzeć lub, po prostu, opowiedzieć komuś o Twoich przeżyciach, zachęcamy Cię do kontaktu z naszym zespołem. Pod bezpłatny numer 116111 możesz zadzwonić przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Jeśli wolisz do nas napisać, możesz to zrobić pod adresem https://116111.pl/napisz. Nasi konsultanci z chęcią Cię wysłuchają i pomogą zastanowić się nad najkorzystniejszymi dla Ciebie rozwiązaniami.

Rozmiar czcionki
Kontrast